תנ"ך על הפרק - במדבר כב - טור הארוך

תנ"ך על הפרק

במדבר כב

139 / 929
היום

הפרק

בלק שוכר את בלעם לקלל

וַיִּסְע֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיַּחֲנוּ֙ בְּעַֽרְב֣וֹת מוֹאָ֔ב מֵעֵ֖בֶר לְיַרְדֵּ֥ן יְרֵחֽוֹ׃וַיַּ֥רְא בָּלָ֖ק בֶּן־צִפּ֑וֹר אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה יִשְׂרָאֵ֖ל לָֽאֱמֹרִֽי׃וַיָּ֨גָר מוֹאָ֜ב מִפְּנֵ֥י הָעָ֛ם מְאֹ֖ד כִּ֣י רַב־ה֑וּא וַיָּ֣קָץ מוֹאָ֔ב מִפְּנֵ֖י בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֨אמֶר מוֹאָ֜ב אֶל־זִקְנֵ֣י מִדְיָ֗ן עַתָּ֞ה יְלַחֲכ֤וּ הַקָּהָל֙ אֶת־כָּל־סְבִ֣יבֹתֵ֔ינוּ כִּלְחֹ֣ךְ הַשּׁ֔וֹר אֵ֖ת יֶ֣רֶק הַשָּׂדֶ֑ה וּבָלָ֧ק בֶּן־צִפּ֛וֹר מֶ֥לֶךְ לְמוֹאָ֖ב בָּעֵ֥ת הַהִֽוא׃וַיִּשְׁלַ֨ח מַלְאָכִ֜ים אֶל־בִּלְעָ֣ם בֶּן־בְּע֗וֹר פְּ֠תוֹרָה אֲשֶׁ֧ר עַל־הַנָּהָ֛ר אֶ֥רֶץ בְּנֵי־עַמּ֖וֹ לִקְרֹא־ל֑וֹ לֵאמֹ֗ר הִ֠נֵּה עַ֣ם יָצָ֤א מִמִּצְרַ֙יִם֙ הִנֵּ֤ה כִסָּה֙ אֶת־עֵ֣ין הָאָ֔רֶץ וְה֥וּא יֹשֵׁ֖ב מִמֻּלִֽי׃וְעַתָּה֩ לְכָה־נָּ֨א אָֽרָה־לִּ֜י אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה כִּֽי־עָצ֥וּם הוּא֙ מִמֶּ֔נִּי אוּלַ֤י אוּכַל֙ נַכֶּה־בּ֔וֹ וַאֲגָרְשֶׁ֖נּוּ מִן־הָאָ֑רֶץ כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי אֵ֤ת אֲשֶׁר־תְּבָרֵךְ֙ מְבֹרָ֔ךְ וַאֲשֶׁ֥ר תָּאֹ֖ר יוּאָֽר׃וַיֵּ֨לְכ֜וּ זִקְנֵ֤י מוֹאָב֙ וְזִקְנֵ֣י מִדְיָ֔ן וּקְסָמִ֖ים בְּיָדָ֑ם וַיָּבֹ֙אוּ֙ אֶל־בִּלְעָ֔ם וַיְדַבְּר֥וּ אֵלָ֖יו דִּבְרֵ֥י בָלָֽק׃וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֗ם לִ֤ינוּ פֹה֙ הַלַּ֔יְלָה וַהֲשִׁבֹתִ֤י אֶתְכֶם֙ דָּבָ֔ר כַּאֲשֶׁ֛ר יְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֵלָ֑י וַיֵּשְׁב֥וּ שָׂרֵֽי־מוֹאָ֖ב עִם־בִּלְעָֽם׃וַיָּבֹ֥א אֱלֹהִ֖ים אֶל־בִּלְעָ֑ם וַיֹּ֕אמֶר מִ֛י הָאֲנָשִׁ֥ים הָאֵ֖לֶּה עִמָּֽךְ׃וַיֹּ֥אמֶר בִּלְעָ֖ם אֶל־הָאֱלֹהִ֑ים בָּלָ֧ק בֶּן־צִפֹּ֛ר מֶ֥לֶךְ מוֹאָ֖ב שָׁלַ֥ח אֵלָֽי׃הִנֵּ֤ה הָעָם֙ הַיֹּצֵ֣א מִמִּצְרַ֔יִם וַיְכַ֖ס אֶת־עֵ֣ין הָאָ֑רֶץ עַתָּ֗ה לְכָ֤ה קָֽבָה־לִּי֙ אֹת֔וֹ אוּלַ֥י אוּכַ֛ל לְהִלָּ֥חֶם בּ֖וֹ וְגֵרַשְׁתִּֽיו׃וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹהִים֙ אֶל־בִּלְעָ֔ם לֹ֥א תֵלֵ֖ךְ עִמָּהֶ֑ם לֹ֤א תָאֹר֙ אֶת־הָעָ֔ם כִּ֥י בָר֖וּךְ הֽוּא׃וַיָּ֤קָם בִּלְעָם֙ בַּבֹּ֔קֶר וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־שָׂרֵ֣י בָלָ֔ק לְכ֖וּ אֶֽל־אַרְצְכֶ֑ם כִּ֚י מֵאֵ֣ן יְהוָ֔ה לְתִתִּ֖י לַהֲלֹ֥ךְ עִמָּכֶֽם׃וַיָּק֙וּמוּ֙ שָׂרֵ֣י מוֹאָ֔ב וַיָּבֹ֖אוּ אֶל־בָּלָ֑ק וַיֹּ֣אמְר֔וּ מֵאֵ֥ן בִּלְעָ֖ם הֲלֹ֥ךְ עִמָּֽנוּ׃וַיֹּ֥סֶף ע֖וֹד בָּלָ֑ק שְׁלֹ֣חַ שָׂרִ֔ים רַבִּ֥ים וְנִכְבָּדִ֖ים מֵאֵֽלֶּה׃וַיָּבֹ֖אוּ אֶל־בִּלְעָ֑ם וַיֹּ֣אמְרוּ ל֗וֹ כֹּ֤ה אָמַר֙ בָּלָ֣ק בֶּן־צִפּ֔וֹר אַל־נָ֥א תִמָּנַ֖ע מֵהֲלֹ֥ךְ אֵלָֽי׃כִּֽי־כַבֵּ֤ד אֲכַבֶּדְךָ֙ מְאֹ֔ד וְכֹ֛ל אֲשֶׁר־תֹּאמַ֥ר אֵלַ֖י אֶֽעֱשֶׂ֑ה וּלְכָה־נָּא֙ קָֽבָה־לִּ֔י אֵ֖ת הָעָ֥ם הַזֶּֽה׃וַיַּ֣עַן בִּלְעָ֗ם וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־עַבְדֵ֣י בָלָ֔ק אִם־יִתֶּן־לִ֥י בָלָ֛ק מְלֹ֥א בֵית֖וֹ כֶּ֣סֶף וְזָהָ֑ב לֹ֣א אוּכַ֗ל לַעֲבֹר֙ אֶת־פִּי֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהָ֔י לַעֲשׂ֥וֹת קְטַנָּ֖ה א֥וֹ גְדוֹלָֽה׃וְעַתָּ֗ה שְׁב֨וּ נָ֥א בָזֶ֛ה גַּם־אַתֶּ֖ם הַלָּ֑יְלָה וְאֵ֣דְעָ֔ה מַה־יֹּסֵ֥ף יְהוָ֖ה דַּבֵּ֥ר עִמִּֽי׃וַיָּבֹ֨א אֱלֹהִ֥ים ׀ אֶל־בִּלְעָם֮ לַיְלָה֒ וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ אִם־לִקְרֹ֤א לְךָ֙ בָּ֣אוּ הָאֲנָשִׁ֔ים ק֖וּם לֵ֣ךְ אִתָּ֑ם וְאַ֗ךְ אֶת־הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־אֲדַבֵּ֥ר אֵלֶ֖יךָ אֹת֥וֹ תַעֲשֶֽׂה׃וַיָּ֤קָם בִּלְעָם֙ בַּבֹּ֔קֶר וַֽיַּחֲבֹ֖שׁ אֶת־אֲתֹנ֑וֹ וַיֵּ֖לֶךְ עִם־שָׂרֵ֥י מוֹאָֽב׃וַיִּֽחַר־אַ֣ף אֱלֹהִים֮ כִּֽי־הוֹלֵ֣ךְ הוּא֒ וַיִּתְיַצֵּ֞ב מַלְאַ֧ךְ יְהוָ֛ה בַּדֶּ֖רֶךְ לְשָׂטָ֣ן ל֑וֹ וְהוּא֙ רֹכֵ֣ב עַל־אֲתֹנ֔וֹ וּשְׁנֵ֥י נְעָרָ֖יו עִמּֽוֹ׃וַתֵּ֣רֶא הָאָתוֹן֩ אֶת־מַלְאַ֨ךְ יְהוָ֜ה נִצָּ֣ב בַּדֶּ֗רֶךְ וְחַרְבּ֤וֹ שְׁלוּפָה֙ בְּיָד֔וֹ וַתֵּ֤ט הָֽאָתוֹן֙ מִן־הַדֶּ֔רֶךְ וַתֵּ֖לֶךְ בַּשָּׂדֶ֑ה וַיַּ֤ךְ בִּלְעָם֙ אֶת־הָ֣אָת֔וֹן לְהַטֹּתָ֖הּ הַדָּֽרֶךְ׃וַֽיַּעֲמֹד֙ מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה בְּמִשְׁע֖וֹל הַכְּרָמִ֑ים גָּדֵ֥ר מִזֶּ֖ה וְגָדֵ֥ר מִזֶּֽה׃וַתֵּ֨רֶא הָאָת֜וֹן אֶת־מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֗ה וַתִּלָּחֵץ֙ אֶל־הַקִּ֔יר וַתִּלְחַ֛ץ אֶת־רֶ֥גֶל בִּלְעָ֖ם אֶל־הַקִּ֑יר וַיֹּ֖סֶף לְהַכֹּתָֽהּ׃וַיּ֥וֹסֶף מַלְאַךְ־יְהוָ֖ה עֲב֑וֹר וַֽיַּעֲמֹד֙ בְּמָק֣וֹם צָ֔ר אֲשֶׁ֛ר אֵֽין־דֶּ֥רֶךְ לִנְט֖וֹת יָמִ֥ין וּשְׂמֹֽאול׃וַתֵּ֤רֶא הָֽאָתוֹן֙ אֶת־מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה וַתִּרְבַּ֖ץ תַּ֣חַת בִּלְעָ֑ם וַיִּֽחַר־אַ֣ף בִּלְעָ֔ם וַיַּ֥ךְ אֶת־הָאָת֖וֹן בַּמַּקֵּֽל׃וַיִּפְתַּ֥ח יְהוָ֖ה אֶת־פִּ֣י הָאָת֑וֹן וַתֹּ֤אמֶר לְבִלְעָם֙ מֶה־עָשִׂ֣יתִֽי לְךָ֔ כִּ֣י הִכִּיתַ֔נִי זֶ֖ה שָׁלֹ֥שׁ רְגָלִֽים׃וַיֹּ֤אמֶר בִּלְעָם֙ לָֽאָת֔וֹן כִּ֥י הִתְעַלַּ֖לְתְּ בִּ֑י ל֤וּ יֶשׁ־חֶ֙רֶב֙ בְּיָדִ֔י כִּ֥י עַתָּ֖ה הֲרַגְתִּֽיךְ׃וַתֹּ֨אמֶר הָאָת֜וֹן אֶל־בִּלְעָ֗ם הֲלוֹא֩ אָנֹכִ֨י אֲתֹֽנְךָ֜ אֲשֶׁר־רָכַ֣בְתָּ עָלַ֗י מֵעֽוֹדְךָ֙ עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה הַֽהַסְכֵּ֣ן הִסְכַּ֔נְתִּי לַעֲשׂ֥וֹת לְךָ֖ כֹּ֑ה וַיֹּ֖אמֶר לֹֽא׃וַיְגַ֣ל יְהוָה֮ אֶת־עֵינֵ֣י בִלְעָם֒ וַיַּ֞רְא אֶת־מַלְאַ֤ךְ יְהוָה֙ נִצָּ֣ב בַּדֶּ֔רֶךְ וְחַרְבּ֥וֹ שְׁלֻפָ֖ה בְּיָד֑וֹ וַיִּקֹּ֥ד וַיִּשְׁתַּ֖חוּ לְאַפָּֽיו׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה עַל־מָ֗ה הִכִּ֙יתָ֙ אֶת־אֲתֹ֣נְךָ֔ זֶ֖ה שָׁל֣וֹשׁ רְגָלִ֑ים הִנֵּ֤ה אָנֹכִי֙ יָצָ֣אתִי לְשָׂטָ֔ן כִּֽי־יָרַ֥ט הַדֶּ֖רֶךְ לְנֶגְדִּֽי׃וַתִּרְאַ֙נִי֙ הָֽאָת֔וֹן וַתֵּ֣ט לְפָנַ֔י זֶ֖ה שָׁלֹ֣שׁ רְגָלִ֑ים אוּלַי֙ נָטְתָ֣ה מִפָּנַ֔י כִּ֥י עַתָּ֛ה גַּם־אֹתְכָ֥ה הָרַ֖גְתִּי וְאוֹתָ֥הּ הֶחֱיֵֽיתִי׃וַיֹּ֨אמֶר בִּלְעָ֜ם אֶל־מַלְאַ֤ךְ יְהוָה֙ חָטָ֔אתִי כִּ֚י לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי כִּ֥י אַתָּ֛ה נִצָּ֥ב לִקְרָאתִ֖י בַּדָּ֑רֶךְ וְעַתָּ֛ה אִם־רַ֥ע בְּעֵינֶ֖יךָ אָשׁ֥וּבָה לִּֽי׃וַיֹּאמֶר֩ מַלְאַ֨ךְ יְהוָ֜ה אֶל־בִּלְעָ֗ם לֵ֚ךְ עִם־הָ֣אֲנָשִׁ֔ים וְאֶ֗פֶס אֶת־הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־אֲדַבֵּ֥ר אֵלֶ֖יךָ אֹת֣וֹ תְדַבֵּ֑ר וַיֵּ֥לֶךְ בִּלְעָ֖ם עִם־שָׂרֵ֥י בָלָֽק׃וַיִּשְׁמַ֥ע בָּלָ֖ק כִּ֣י בָ֣א בִלְעָ֑ם וַיֵּצֵ֨א לִקְרָאת֜וֹ אֶל־עִ֣יר מוֹאָ֗ב אֲשֶׁר֙ עַל־גְּב֣וּל אַרְנֹ֔ן אֲשֶׁ֖ר בִּקְצֵ֥ה הַגְּבֽוּל׃וַיֹּ֨אמֶר בָּלָ֜ק אֶל־בִּלְעָ֗ם הֲלֹא֩ שָׁלֹ֨חַ שָׁלַ֤חְתִּי אֵלֶ֙יךָ֙ לִקְרֹא־לָ֔ךְ לָ֥מָּה לֹא־הָלַ֖כְתָּ אֵלָ֑י הַֽאֻמְנָ֔ם לֹ֥א אוּכַ֖ל כַּבְּדֶֽךָ׃וַיֹּ֨אמֶר בִּלְעָ֜ם אֶל־בָּלָ֗ק הִֽנֵּה־בָ֙אתִי֙ אֵלֶ֔יךָ עַתָּ֕ה הֲיָכ֥וֹל אוּכַ֖ל דַּבֵּ֣ר מְא֑וּמָה הַדָּבָ֗ר אֲשֶׁ֨ר יָשִׂ֧ים אֱלֹהִ֛ים בְּפִ֖י אֹת֥וֹ אֲדַבֵּֽר׃וַיֵּ֥לֶךְ בִּלְעָ֖ם עִם־בָּלָ֑ק וַיָּבֹ֖אוּ קִרְיַ֥ת חֻצֽוֹת׃וַיִּזְבַּ֥ח בָּלָ֖ק בָּקָ֣ר וָצֹ֑אן וַיְשַׁלַּ֣ח לְבִלְעָ֔ם וְלַשָּׂרִ֖ים אֲשֶׁ֥ר אִתּֽוֹ׃וַיְהִ֣י בַבֹּ֔קֶר וַיִּקַּ֤ח בָּלָק֙ אֶת־בִּלְעָ֔ם וַֽיַּעֲלֵ֖הוּ בָּמ֣וֹת בָּ֑עַל וַיַּ֥רְא מִשָּׁ֖ם קְצֵ֥ה הָעָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

וירא בלק בן צפור וגו' ויגר מואב מפני העם מאד כי רב הוא. ומואב היה קטן בגוים כי לא היה קדמון כמו הכנענים והאמורים וזולתם שהיו מימי נח לכך היו יראים מפני בני ישראל שהיו עם רב. והנה ידעו שלא באו לירש ארצם שידעו מה שנצטוו אל תצר את מואב וגם כי שלחו להם אעברה בארצך כאשר שלחו לסיחון אלא היו יראים שיחריבו ארצם בעוברם עליהם וזהו ששלחו לזקני מדין כלחוך השור אע"פ שלא ילכדו את ארצנו ילחכו ברובם את כל סביבותינו כלחוך השור וילכדו את כל סביבותינו כאשר עשו למלכי האמורי ויתנו אותנו למס עובד: זקני מדין. כתב הרמב"ן א"ר אברהם יתכן שהיו חמשה המלכים זקנים לכך אומר זקני מדין וא"כ מה שכתוב אחר כן וילכו זקני מואב וזקני מדין אינן הזקנים הנזכרים תחלה כי לא הלכו המלכים אליו אלא שרים. ועל דעת רבותינו שאמרו מנהיגם של אלו נתגדל במדין ראוי להם לשלוח אל זקני מדין לא למלכים ולא לעם כי הזקנים הם היודעים עניינו. והנראה כי מתחלה היו במדין מלכים וסיחון נלחם במלך מואב ולקח ארצם מידו וכן נלחם ג"כ עם מדין וכבש ארצם ושם אותם לו לעבדים והסיר עטרת מלכם והשאירם שופטים במדין ולכן יקראו זקני מדין כדרך אל השערה אל הזקנים והא דכתיב ואת מלכי מדין אשר היו מלכים תחלה וכן נאמר ראש אמות בית אב במדין הוא ולא מלך: ובלק בן צפור מלך למואב בעת ההיא. כתב הרמב"ן היה ראוי שיאמר תחלה וירא בלק בן צפור מלך מואב את כל אשר עשה ישראל ולא לומר כאן ובלק בן צפור מלך למואב ואולי היה בלק גבור חיל נודע מאד במעשה תוקפו וגבורתו ואמר הכתוב אע"פ שהיה למואב מלך תקיף ואמיץ היה ירא מאד מפני העם. ולכך אמר יפתח הטוב טוב אתה מבלק בן צפור כי לא יפחיד את המלך רק במלך נורא מאד. ויתכן כי מואב לא היו עליהם מלך והיה ירא מפני בני ישראל ועשו שני דברים שלחו אל זקני מדין עתה ילחכו הקהל וגו' והקימו המלך ההוא בעצת מדין ואחרי כן שלחו כולם אל בלעם בעצת המלך וזה טעם בעת ההיא בהתיעצם בענין ישראל ושולחם לבלעם. ויהיה פי' וירא בלק שהיה אחד משרי מואב גבור חיל ונתעורר בענין הזה ואמ' למואב הבה נתחכמה לעם והם קמו והמליכוהו בעצת מדין. ובמדרש יש מלך למואב והלא מתחלה נסיך היה אלא משנהרג סיחון המליכוהו עליהם בעת ההוא שגרמה לו שעה: ארץ בני עמו. פירש"י בני עמו של בלק וכו'. וכתב הרמב"ן ודרך הפשט ארץ בני עמו חוזר על בלעם לומר כי שם נולד ומשם ייחוסו וטעם להזכיר כן מפני שהיה קוסם מן הארץ שכולה קוסמים כענין שנאמר כי מלאו מקדם ועוננים כפלשתים: ארה לי. פיו הכשילו שלבסוף קילל אותו: וקסמים בידם. פי' ר' שמואל הנגיד ודמי הקסמים בידם: ויאמר אל שרי בלק. פירש"י שזקני מדין הלכו להם כאשר אמר לינו פה הלילה כי כיון שאמר להם כאשר ידבר ה' אלי לא רצו להמתין כי חכמים היו וידעו כל דברי משה עם יתרו גדול ארצם וידעו כי השם הזה בעזרתם של ישראל והוא שהוציאם ממצרים ועשה להם כל הנסים שבמדבר. ור' אברהם אמר שלא הזכיר זקני מדין כי מואב הם העיקר והם בעלי השליחות וכן וישבו שרי מואב כי הם העיקר. ויתכן כי זקני מדין אולי הם המלכים הראשונים באו לבלק מארצם להתיעץ בענין ישראל ולקחו כולם עצה לשלוח לבלעם ושלח בלק שריו ושופטיו וחכמיו והלכו עם זקני מדין לארץ מדין כי שם היה דרכם אל עיר בלעם וישארו זקני מדין בעירם והלכו שרי בלק שהם השלוחים לבדם וזה טעם וילכו זקני מואב וזקני מדין שהלכו מלפני בלק כולם עד מדין ויבואו אל בלעם שב לזקני מואב שעליהם אמר וישלח מלאכים ולא על זקני מדין: לתתי להלוך עמכם. פירש"י אלא עם שרים גדולים וכו'. וכתב הרמב"ן ואיננו נכון כי כל כבודו שיתגדל ויתפאר בדבר השם ועוד כי הוא לא היה חושב שיתן לו רשות ללכת עם שרים אחרים הנכבדים אלא פי' לתתי להלוך עמכם שאינו חפץ כלל שאלך אבל בלק היה חושד אותו כי להרבות שכרו אומר כן על כן חזר ושלח לו שרים רבים ונכבדים: כי כבד אכבדך. בממון: וכל אשר תאמר. שיש צורך שתקללם אעשה: ויאמר אל עבדי בלק. ולמעלה אומר אל שרי בלק ואלו השניים היו נכבדים מהראשוני'. ואפשר לומר כי בלעם מפני שרוחו גבוהה לא היה חושב אותם לשרים לכך אמר אל עבדי בלק ולמעלה אמר אל שרי בלק לפי שהזכירם כבר בלשון שרים דכתיב וישבו שרי מואב עם בלעם והתם ניחא שהזכירם בלשון שרים שאינו מזכירם בלשון עבדים אלא בדברם עם בלעם: ויחר אף אלקים כי הולך הוא. כתב ר"א אמר הגאון אם יטעון טוען אחר שאמר לו לא תלך עמהם איך אמר לו קום לך אתם יש להשיב כי השם לא רצה שילך עם הראשונים עד שיבואו שרים נכבדים מהם. ולפי דעתי אין צורך כי טעמו כמו שלח לך אנשים כי השם אמר לישראל עלה רש והם (לא) האמינו רק אמרו נשלחה אנשים אז שאל משה את השם וכן זה מה צורך היה לו לומר ואדעה מה יוסיף השם דבר עמי רק חשב בלבו מחשבה רעה והשם אמר לו לך אתם רק השמר לך שלא תדבר אלא מה שאומר לך ע"כ. וכתב הרמב"ן וכל זה איננו שוה לי כי מה שאמר הגאון איננו כן כי השם אמר לו לא תלך עמהם ולא תאור את העם הנה מנעו מלילך שלא יקלל את העם ואיך התיר לו לילך עם שרים אחרי' ולא מנעו לילך בעבור חסרון כבוד השרים. ומה שאמר ר' אברהם איננו נכון שינחם אלקים וישיב דבריו בעבור עקשות השואל וחלילה שיענש השם בדבר אשר יתן רשות בו. והנכון בעיני כי מתחלה מנעו השם שלא יקלל את העם כי ברוך הוא ולמה ילך עמהם אחר שלא יקללם והם לא חפצו בו לדבר אחר ובידוע כי בלעם הודיעם דברי אלקים אלא שבלק לא האמין והיה חושדו שעושה כן להרבות שכרו ובלעם ענה אותם כי אין הדבר תלוי בממון ולא ברצונו אלא ביד השם וישאל ממנו עוד מה יצוה אותו ויעשה והשם אמר לו כבר הודעתיך כי העם ברוך הוא ולא תוכל לקללם ועתה חזרו אליך אם לקרוא לך בלבד באו כלומר שיתרצה בלכתך עמהם על מנת שלא תקלל את העם כאשר הודעתם תחלה קום לך אתם ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה שפי' אם אצוה אותך שתברכם לא תירא מבלק וכן היה רצון השם מתחלה שילך עמהם אחרי הודיעו אותם שלא יקללם ושיתנהג עמהם כאשר יצוה כי הרצון לפניו יתברך שיברך את ישראל מפי נביא הגוים והנה היה לבלעם להגיד כן לשרי בלק ולומר הרשה אותי לילך עמכם ועל מנת שלא אקלל את העם ועל מנת שאם יצוה אותי לברך שאברכם ואם היה אומר להם כן ודאי לא ירצו בו והיו מניחים אותו כי לא היו חפצים בו אלא כדי לקלל ומרוב חפצו לילך לא הודיעם זה אלא מיהר לילך עמהם כאילו רוצה להשלים חפצם על כן חרה אף ה' כי הולך הוא שאילו הודיעם לא היה הולך ועוד שיהיה בזה חילול השם כי בלכתו עמהם סתם והוא ברשות השם חשבו שנתן לו רשות לקלל את העם והנה חזר בו ממה שאמר תחלה לא תאור את העם כפי מה שהגיד להם וכאשר יראו עוד שלא יקללם יאמרו כי אחרי כן נמלך עוד או יהתל בהם כהתל באנוש: ותרא האתון את מלאך ה'. כתב הרמב"ן אי אפשר לומר שראתה המלאך בעיניה כי מלאכי ה' השכלים הנבדלים אינן גוף שיראו לחוש העינים וכאשר יראו לנביאים ישיגו אותם במראות הנפש המשכלת כאשר תגיע למעלת הנבוא' וכ"ש שלא יראה לעיני בהמה על כן תוכל לפרש ותרא האתון כי הרגישה בדרך דבר מפחיד מלעבור והוא המלאך אשר יצא לשטן כענין ולבי ראה הרבה חכמה ודעת שאומר על המחשבה ולא על הראות. ומה שאומר: וחרבו שלופה בידו. לא שראתה לא החרב ולא המלאך אלא פי' הפסוק מפני שהיה המלאך נכון להכות בה חרדה חרדה גדולה נראה לה כאילו באין לשחוט אותה ועל כן כאשר אירע הנס ששם לה הבורא הדבור אמרה לבלעם ההסכן הסכנתי לעשות לך כה שלא ידעה למה עשתה עתה כן ולאונסה נעשתה בה כך ולא אמרה לו הנה מלאך עומד לנגדי כי לא עלתה השגתה לדעת זה כלל. ואם נאמר שהמלאכים הנראים בדמות אנוש יושגו אף לעיני הבהמות א"כ איך לא יראנו בלעם והוא לא הכה בסנורים אלא יתכן שהוסיף בהשגת עיניה מי שהוסיף בה הדבור וראתה כאדם ולא הזכיר הכתוב ויגל ה' את עיני האתון כאשר באדוניה כי הענין כולו באתון נס גדול כבריאה חדשה ואינו נקרא גילוי עינים בלבד. אבל רבותינו לא הזכירו בנסים רך פתיחת הפה. וטעם זה הנס להראות לבלעם מי שם פה לאדם או מי ישום אלם להודיעו כי השם פתח פי הנאלמים וכ"ש שיאלם כרצונו פי המדברים גם ישים בפיהם לדבר כרצונו להזהירו שלא ילך אחר נחש וקסם ויקללם בהם כי מנחש וקוסם היה: אשר אין דרך לנטות ימין ושמאל. סימני אבות הראהו בתחלה גדר מזה וגדר מזה והיה יכול לנטות ימין ושמאל סימן שינטה לבני ישמעאל וקטורה בשנייה ותלחץ אל הקיר שלא היה דרך לנטות אלא לצד אחד סימן לבני יצחק שינטה לצד האחד לעשו ובשלישית אשר אין דרך לנטות ימין ושמאל סימן לבני יעקב שכולו זרע אמת ולא נמצא בהם פסול: אשר אין דרך. דכיון שבאתה למקום צר ולא היו נעריו עמו אז ראה השטן רמז למה שאמרו שלשה אינו ניזוק ואינו נראה לשנים נראה ואינו ניזוק מעקידה שהלכו שניהם יחדיו וראו ולא ניזוקו: ויגל ה' את עיני בלעם. כתב הרמב"ן מזה הכתוב נלמוד כי היה צריך לגילוי עינים בראיית המלאך כאשר אמר הכתוב במי שלא הגיע לנבואה בנער אלישע והגר המצרית ולא יאמר כן בנביאים וכן קראו הכתוב בלעם בן בעור הקוסם ומה שאמר הכתוב כאשר ידבר ה' אלי קרא ידיעתו העתידות בקסמיו דבר ה' אבל לכבוד ישראל בא לו בלילה ההוא ואחרי כן זכה לגילוי עינים בראיית המלאך ודבר עמו ובסוף עלה למעלת מחזה שדי והכל לכבוד ישראל ואחר ששב לארצו היה קוסם כי כן כתיב ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בחרב וחלילה שישלחו יד בנביא ה': כי ירט הדרך. פי' הרמב"ן כי ההולך ירט דרכו ועיות אותה לנגד עיני. ירט לשון עיות כמו על ידי רשעים ירטני פי' יעות אותי והענין כי ההליכה היה רשות מאת השם הנכבד אבל בלעם עיות אותה בלכתו עמהם על דעת שיקלל את העם: אולי נטתה מפני. כתב הרמב"ן פירשו בו לולי שנטתה מפני. ועל דעתי הוא כמשמעו כי האתון הרגישה במלאך או ראתה בו ולא ידעה מה הענין אבל נטתה מפני חרב שלופה כמנהג הבהמות על כן אמר המלאך לבלעם ותראני האתון ונטתה לפני ובשמא נטתה מפני כי אני להרוג אותך באתי אבל אותה החייתי כי החטא נתון בך ולא באתון: גם אותך הרגתי. כתב ר' אברהם מלת גם משמע שהמית האתון אחר שדברה. וכתב הרמב"ן שאין מלת גם נדרש כאשר אמר גם הרגתי אותכה עם האתון דהא כתיב ואותה החייתי אלמא שלא היה ממית לשניהם ואם שנטתה מתה האתון והחיה את בלעם אם כן צריך לפרש שאם לא נטתה היה הורג לבלעם והחיה האתון אלא מלת גם הוא כדברי רש"י שהוא כמסורס גם הרגתי אותכה פי' גם עם מה שיצאתי לשטן לך ועברתי עליה הייתי הורג אותך אבל עתה שנטתה לא היה לך אלא העכבה לבד ולא הרגתי אותך וטעם ואותה החייתי לומר כי החטא כולו עליך והרגתי אותך בו אבל היא אין עליה חטא מות. והנה מה שנטתה מפני טובתך ולא לצרכה והכית אותה חנם וגמלת אותה רעה תחת טובה. ולא הגיד הכתוב אם ראו שרי בלק המעשה הזה או שהם רוכבים לפניו לדרכם ולא ראו והנכון בעיני שלא נתפרדו ממנו וראו בנטות האתון אבל היו חושבים שהיה כמנהג הבהמות הרעות ולא שמעו דבורה אף כי ראות דבר המלאך שהיה גילוי עינים לבלעם. ורבותינו אמרו שראו אותן והיו תמהין ואמרו ג"כ שאחר שדברה מתה וכל זה אפשר מדברי הקבלה לא שדיבר הכתו' במית' כלל: לך עם האנשים ואפס את הדבר. כ' הרמב"ן יתכן שאמר לו לך עם האנשים ואפס את הדבר אשר אדבר אליך אותו תדבר וזה תודיע להם. אי נמי אחרי אשר התודה ואמר אם רע בעיניך אשובה לי אמר לו לך עמהם כי מחלתי על חטאך ובלבד שתזכור אזהרתי אשר הזהרתיך והוצרך לומר לו כן שלא יחשוב שיאמר לו לך עמהם לעשות מה שביקשו ממך. וזהו שאמר בלעם לבלק בתחלת דבורו: הנה באתי אליך. כלומר בביאה בלבד הורשיתי אבל בענין העם:היכול אוכל דבר מאומה. כרצונך: הדבר אשר ישים ה' בפי אותו אדבר. בין קללה בין ברכה אם תחפוץ שאדבר בעניינים ואם לא תחפוץ אשובה לי מעתה: ויעלהו במות בעל וירא משם קצה העם. העלהו במקום אשר יראנו כדי שיכוין עליו בקללתו ולא תפרד נפשו מהם כי מכחות הנפש להיות דביקה בעת הראייה כידוע מענין החכמים יהב בי' עיניה ונח נפשיה. והגיד הכתוב כי לא ראה את כל המחנה כי היו חונים לד' רוחות העול' ובפעם השנית אמר לו בלק אפס קצהו תראה וכולו לא תראה לומר גם בפעם הזאת לא תראה את כולו אם הוא דבר המונע ממך קללתו אבל קבנו לי משם אם תוכל כי אין לי מקום להראותו כולו משם וחשב בלק אולי יש באחת מהקצוות דגל אנשים צדיקים וטובים כי אין השם חפץ לדכאו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך